Tonsillitis یا همان التهاب لوزه بیماری ویروسی یا باکتریایی است که با تورم، گلودرد، قرمزی، بلع سخت و دردناک، بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن و علایم گوارشی همراه است. درمان مناسب دارویی برای لوزه‌ها بستگی به علت دارد و لازم است تشخیص دقیق توسط پزشک انجام شود. لیزر درمانی می تواند بعنوان درمان تکمیلی تجویز شود.

Petrek در یک مطالعه از لیزر HeNe برای معالجه بیمارانی که از ورم مزمن لوزه رنج می بردند، استفاده کرد. ۳ جلسه درمان در یک دوره ۹ روزه انجام شد. کمی پس از توقف درمان، افزایش قابل توجه ترشح ایموگلوبولین A در بزاق مشاهده شد که در پی افزایش سطح IgA در سرم، پس از چهار هفته پیگیری بیماران بود. این یافته ها به خوبی با بهبود بالینی در این بیماران ارتباط داشت.

Hubacek از لیزر HeNe ( 0/6 ژول بر سانتیمتر مربع) بر روی بیمار مبتلا به التهاب لوزه استفاده کرد. روزی یک بار و به مدت یک هفته بیمار تحت لیزر درمانی قرار گرفت و پس از درمان، افزایش قابل توجه لنفوسیت های T و سلول های پلاسمایی در لوزه ها را مشاهده نمود.

References

Tuner J, Hode L. The new laser therapy handbook. Prima Books, Sweden .2010

Petrek M et al.Immunomodulatory effects of laser therayin the treatment of chronic tonsillitis. Acta Univ Palacki Olomuc Fac Med.1991;129:119-126

Hubacek J,Olomouc C Z. Experience withthe use of lasertherapy in ENT medicine. Laser Partner. www.laserpartner.org